17 & 18 Februari 2011

Heej igen!

Hann inte riktigt med att blogga igår, så skriver lite om lektionen nu istället.

Torsdag - Hopplektion

Vi började med att värma upp lite själva. Jag travade runt på stora volter, serpentiner och jag gjorde några öka-minska också. Sedan gjorde jag några galoppfattningar i båda varven. Efter det började vi hoppa. Vi hoppade olika svängar, räknade avstånd och vi hoppade vattenmatta (för första gången!)  Vi fick hoppa ett hinder som Corvette tyckte var jätte konstigt, det var några slags gröna lådor under hindret, så han stannade ett par gånger på det. En gång när han stannade lyckades han smälla till sig själv på något konstigt sätt, så när jag travade iväg haltade han! Jag blev lite orolig, men Ingrid sa åt mig att trava på lite ordentligt ett varv, det försvann på bara någon minut då jag hade travat ett varv. Antagligen gjorde det jätte ont just då det hände så att han "blev halt". Men allt fungerade bra igen, så då fortsatte vi. Corvette tyckte att fler av hindren var otäcka, så han stannade flera gånger under lektionen på olika hinder. Men jag fick över honom andra/tredje gången jag red på hindrena. När vi hoppade banan gick det bra, jag fick rida om några vägar som inte blev så bra då jag red banan. Glömde vägen en gång..hehe typiskt mig.. Just det, hoppade ju vatten matta för första gången (tror jag?) på Corvette. Första gången jag red på hindret hoppade han det, men det skvätte ju sand på själva "mattan", det tyckte Corvette var lite läskigt så han for iväg lite framåt.
 Men som helhet är jag nöjd, tyckte han var jätte duktig! Han hoppade jätte fint då vi kom i rätt fart mot alla hinder. Mjukt och runt, fina språng.
När vi kom hem till stallet smörjde jag in hans framben med arnika, bara för säkerhets skull, så att det inte skulle synas något i benet dagen därpå.


Bild från i somras



Fredag - uteritt


Idag åkte jag ut till stallet med mamma. Jag red ut med Corvette en sväng, mamma gick med mig. Jag kunde rida i både skritt,trav och galopp. Han var jätte pigg idag! Hade bra energi framåt, och ville brara springa fort! Jag ställde igenom honom i sidorna, gjorde några skänkelvikningar, bakdelsvändningar, öppnor, galoppfattningar från skritt, öka-minska i traven och ett par ryggningar. Han skötte sig fint, gick i fin rund form och gjorde det jag bad honom om. Duktig pojke! :)
Benet kändes bra idag, märktes inget från det igår, skönt! Just det, tog några kort på honom idag då han var så snygg i lindor o schabraket. Hinner dock inte ladda upp dem nu, de får komma vid ett annat tillfälle ;)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0