Lite ridning..

Tänkte jag kunde berätta för er hur ridningen har gått de senaste dagarna..


Fredag 11/3

Jag åkte direkt ut till stallet efter skolan, mamma kom också dit. Eftersom att mamma hade haft utsläpp på morgonen så var allt redan fixat i stallet + att hon red hade ridit Sol med en annan tjej i stallet. Så jag gick och hämtade Corvette och fixade iordning honom för en uteritt. Sedan red jag ut i ca 40 min, mamma gick med mig då det inte fanns något annat kvar att göra i stallet.Corvette var iallafall helt vild & galen! När vi kommit till att vi skulle vända på grusvägen for han i väg i galopp och i värsta bockserien! Han körde ner huvudet o bara bockade, sedan fortsatte han i galopp. Haha,han var jätte pigg!  Sedan fortsatte vi in i en ko-hage. På vägen dit travade han som en galning, så jag fick göra en del avsaktningar till skritt på den sträckan för att få honom något lugnare. Sedan i hagen var han väl skapligt lugn, så jag övade lite på att göra slutor. Dom blev väl sådär, vi håller ju på att öva på det! Sedan gick jag in i en annan hage där det är mer öppet. Jag travade bortåt, skrittade nerför backen som är i hagen. Sedan for han iväg i galopp och bockade o busade. Det gick inte direkt att få stopp på honom, och jag ville inte dra för mycket i munnen på honom, så jag släppte honom istället. Och vad han matade! Uppför backen i världens galopp! Man kunde till o med höra hur snabba galoppsprången blev, det dundrade i backen! Haha, galen häst har jag ibland;) Sedan fortsatte jag i trav hemåt, sedan skrittade jag av.




Sedan när jag hade ridit Corvette tog vi in Della också. Jag red medans mamma gick med, hon fick hålla i henne idag med grimskaft då hon också var pigg och galen!
Vi red iallafall den vanliga raka grusvägen, hon var jättepigg och skrittade raskt på. När vi vände tillbaka hem gjorde hon en lugn och fin vändning (brukar fara iväg när vi har vänt) men sen rätt som det var stegrade hon två gånger! Jag blev lite paff o undrade vad som hände igentligen..haha, har ju inte suttit på en häst som stegrat förut. Vi fortsatte i skritt o trav hela vägen hem. Hon körde med huvudet när vi travade, vilket var lite jobbigt, annars gick hon i fin form.





Lördag 12/3

Idag var jag funktionär på Mantorps regionala ponny tävling, var iväg från ca 06.30-19.30, så då blev det ingen ridning, hästarna fick vila.


Söndag 13/3

Mamma och jag åkte ut till stallet vid 07.30 för att ge hästarna frukost och sedan släppa ut dem. Vi behöll Corvette och Sol inne när vi släppt ut dom andra.
Efter att vi fixat allt i stallet gjorde vi iordning hästarna. Vi red en sväng på ca 50-60 min, ner till en bro vid sjön (grusväg). Där vi varierade skritt,trav och galopp. Jag ställde igenom Corvette i både skritt och trav. Jag gjorde också endel skänkelvikningar och övade även på några slutor i skritt. Idag när vi galopperade blev Corvette jätte pigg och ville bara springa fortare!

När vi var klara med Sol & Corvette tog vi in Della också. Vi gjorde iordning henne för en uteritt. Idag gick mamma med grimskaft på Della medans jag red, för att hon var så himla pigg och tyckte det mesta var läskigt. Vi skrittade hela vägen (både fram och tillbaka) till närmaste gården som kallas "Källvesten". Sedan gick vi ut på ett gräs gärde där mamma kopplade henne i en longerlina. Så travade vi på en stor volt i båda varven. Vi gjorde några avsaktningar. Hon gick mycket fint på tygeln och var jätte duktig!
Hon behövde verkligen springa av sig lite!






Kommentarer
Postat av: Fredrika Källström

Vilken snygg header du har!! :D



Kram

2011-03-13 @ 21:47:12
URL: http://tavlingsduon.blogg.se/
Postat av: Elinore - Dressyrblogg

SV: jaha okej vad kul :D åhh tusen tack så mycket, blir så glad när jag får höra det :D ha det bra! :)

2011-03-14 @ 21:31:26
URL: http://etraningsdagbok.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0